Poliția Republicii Moldova va avea primul sistem digital de management al contravențiilor

Anual, numărul dosarelor contravenționale este de circa 600.000, ceea ce reprezintă 85% din activitatea de documentare a poliției. Astfel, pentru a eficientiza munca angajaților, Ministerul Afacerilor Interne, cu suportul Suediei și al Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), vor dezvolta sistemul informatic de management a cazurilor contravenționale.

Sistemul face parte din programul de digitalizare al MAI, care va contribui la securitatea și reziliența Republicii Moldova. Acesta este un proiect ambițios, ce va permite agenților constatatori să gestioneze mai eficient și mai prompt dosarele contravenționale, precum și va automatiza procesele și procedurile interne. Totodată, va crește calitatea datelor produse ca urmare a documentării cazurilor contravenționale și va spori transparența.

La fel, sistemul informatic va permite schimbul de date între cele 44 de instituții și agenți ai statului, care au mandat de a constata sau investiga contravenții. Sistemul va oferi acces securizat la date. Doar agentul constatator responsabil de caz va putea gestiona dosarul, ceea ce va permite monitorizarea și urmărirea modificărilor. Supervizorii vor putea doar vizualiza dosarul, fără a putea edita. Totodată, integrarea cu e-serviciile oferite de Agenția de Guvernare Electronică va asigura interoperabilitatea cu alte platforme și baze de date.

Odată cu semnarea memorandumului, a început prima etapă de implementare a proiectului, în care specialiștii deja lucrează la elaborarea sistemului. A doua etapă, care va consta în pilotarea sistemului în teren, inclusiv în mai multe raioane, se va desfășura începând cu luna mai a anului 2023. Etapa a treia reprezintă lansarea propriu-zisă a sistemului.

Software-ul va permite calificarea automată a contravențiilor, în conformitate cu normele și prevederile legale în vigoare și va fi exclusă situația în care agentul constatator impută sau interpretează greșit acțiunea.

Peste 45 de tipuri de documente, utilizate în prezent pe suport de hârtie pentru documentarea și investigarea contravențiilor, vor fi digitalizate, reducându-se astfel consumul de hârtie și costurile aferente.

Dezvoltarea sistemului se înscrie în proiectul „Susținerea e-transformării proceselor de management a cazurilor de contravenție”, care va avea un buget de aproximativ 935.000 USD oferit de Suedia, și va fi implementat de PNUD în perioada 2022-2025.